Vargen som ropade pojke
Jag har i det längsta avhållit mig från att skriva om FRA. Till stor del eftersom jag också hoppades att lagen skulle stoppas och därmed inte ville komplicera bilden i onödan, men nu när omröstningen är över och skådespelet dämpat sig så fogar jag mina rader till bloggosfärens brus.
För en utomstående betraktare så har det varit ett dubbelt skådespel, en skara liberaler som är upprörda på en annan skara liberaler har i så stor utsträckning dominerat debatten att det ett tag kunde te sig som att det faktiskt stod något på spel för dem. (notera att jag i det följande för enkelhetens skull med ”liberaler” betecknar de jag vanligtvis brukar kalla liberaler, alltså har det ingen särskild koppling till folk som står upp för klassiska liberala värden, vilket nu är tydligare än någonsin).
Ja, Fredrik Federley, Annie Johansson, Tomas Bodström och Birgitta Ohlson är opportunister som darrar som asplöv i sina försök att känna vart vinden för tillfället blåser mest framgång. Men det är ju de flesta andra som tagit brösttoner i denna debatt också. För vad är det egentligen ni tagit ställning för? Att man inte ska få avlyssna ”oskyldiga”, dvs. liberaler som er själva. Hela tiden så har själva fokuset varit på en förment oskyldighet som att ett förutsättande av ”oskuld” vore ett radikalt frihetligt ställningstagande. Det sorgliga med debatten, det nuvarande politiska systemet och det här lagförslaget är att det för tillfället kan verka som att ni har rätt.
Lagregleringen är så vansinnig och integritetskränkande att varenda rimlig person är emot den. Men när den får utgöra måttstocken för rimlighet, dvs. när en integritetsskyddande hållning innebär att ta avstånd från det yttersta vansinnet, då har redan spelplanen flyttats alltför långt in på stasis planhalva. (är för övrigt inte den tjuvlyssnande STASI-agenten från ”De andras liv” misstänkt lik Reinfeld?)
Men var befann sig alla dessa stolta liberaler när rapporten Hotet från vänstern publicerades och avslöjade att SÄPO et al. avlyssnat, förföljt, trakasserat och kartlagt människor under hela den senare delen av nittonhundratalet med den enda motiveringen att dessa i en eller annan bemärkelse var vänster? Vad sa liberalerna när SÄPO infiltrerade studiecirklar, miljövänner, djurrättare och husockupanter? Jag kan svara, de höll käften. För här var det ju inte oskyldiga människor det rörde sig om, det var ju människor vars brott liberalerna fått vara med och definiera. De var ju i olika grad kritiska mot den stat eller den ekonomiska politik som liberalerna omhuldade, så I SÅDANA FALL, avlyssna på. Utan att problematisera oskulden i debatten så finns där alltid en utväg för sådana som Federley.
Federley är ytterligt osympatisk, men i alla fall ärlig, när han säger att det aldrig var tal om att inte avlyssna, det handlade bara om att han skulle få tillräckligt stort inflytande över vilka det ska lyssnas på. Det handlade aldrig om ”integriteten”, det handlade om att integriteten skulle garanteras medlemmarna i liberala gruppen.
Givetvis är lagen monstruös. Jag vet vad det vill säga att vara avlyssnad, att ens post öppnas och ens e-mail läses. Nu har denna övervakning utsträcks även till människor utanför trotskisters studiecirklar eller autonomas föredrag och alla samlingar större än tre personer där någon bär turban, men det visade sig att de liberala värdena hade brandskattats så länge att de som kallar sig liberaler inte kommer ihåg hur de såg ut eller vad de hette. Det är svårt att hålla sig från att skratta cyniskt, men det blir lättare av att jag vet vad som väntar.
Framtiden är bättre imorgon, som Bush råkade säga när någon lyssnade.





juni 20th, 2008 at 14:24
Hej Petter
Du har naturligtvis helt rätt i ditt resonemang. Det här var ju i mångt och mycket liberalernas inbördeskrig. Samtidigt är det viktigt med en ”enhetsfront” mot sådana här tokerier, men det är ju en nobrainer. Och kanske kan det här så lite skeptiska frön i en del liberaler angående deras egna principer och värderingar, för hela sakens utveckling har ju varit en bekräftelse på riktigheten i vänsterns analyser och lösningar. Visserligen skränar en del liberaler om behovet av en ”konstitutionsdomstol”, som om mer av papperslagar vore lösningen. Men vad som vände standardmallen för sådana här lagändringar (att dolt smyga igenom kränkande lagar utan att nån reagerar) var ju ett folkligt uppror och folklig organisering (för även liberaler borde räknas till folk), det vill säga sådant som vänstern i allmänhet eftersträvar och menar är nödvändigt för att kunna skapa och behålla ett gott samhälle. Om inte folket är beredda att lägga sniglar i ögonen på de styrande så kommer sånt här att ske, oavsett om det heter riksdag, konstitutionsdomstol eller Icon Medialab.
juni 20th, 2008 at 15:55
Varför har inte vi socialister tagit större utrymme i denna fråga, folket är ju i uppror mot borgarna!
juni 21st, 2008 at 0:11
Konflikten liberal mot liberal är nyttig. Splittring av etablissemanget är bra. Ökar möjligheten att vinna.
juni 21st, 2008 at 12:01
Fanken, jag som såg en sån klockren bild där någon bytt ut ”De andras liv”-skådisens ansikte mot just Reinfeldts, men nu hittar jag den inte!:)
juni 21st, 2008 at 17:47
”Varför har inte vi socialister tagit större utrymme i denna fråga, folket är ju i uppror mot borgarna!”
Det kan ha att göra med den blaserade hållningen ”äh, vaddå, vi har ju alltid varit avlyssnade” som man hör då och då. Men i det här fallet tror jag liberalerna gör bort sig tillräckligt på egen hand. Ännu en spik i kistan för idén om ett trovärdigt borgerligt regeringsalternativ. På sätt och vis är det ju utmärkt att de får göra bort sig en vända i regeringsställning, så det dröjer innan det händer igen.
En sak som jag undrar över är annars varför det är så förbannat tyst från fackföreningarna. Journalistfacket är det enda jag sett uttala sig, och då handlar det om källskyddet. Men föreningsrätten då? Och rätten att hålla fackmedlemskap hemligt.
juni 22nd, 2008 at 12:44
Håller med. Jag tycker hela upplägget på ett ganska tydligt sätt visar på de nya ungliberalernas totalitära drag. Man behöver för övrigt bara läsa deras bloggar så känner man den där doften av vilja till det auktoritära. Den hatiska tonen, oviljan att acceptera att ngn har rätt till sin åsikt, oförmågan att se att verkligheten kan se väldigt olika ut för olika människor, tron att man själv sitter inne på den totala sanningen, uppdelningen i onda och goda, där man själv ensamt representerar det goda. Ska jag vara ärlig får jag kalla kårar när jag läser vad de människorna skriver.
juni 23rd, 2008 at 9:17
Jag håller inte riktigt med om att man kan förnimma någon påtaglig doft ”av vilja till det auktoritära”: De är väl bara sura helt enkelt. Men visst är det ett jäkla spektakel det där.
Håller med Andrea Doria i att borgarna gör bort sig själva, de behövs inte att vi lägger oss i. Inte alls.
juni 23rd, 2008 at 18:07
Är det inte dags för lite gammalt hederligt upplopp? Borgarna tog danskarnas ungdomshus och fick smaka på olydnad, våra borgare tar privatlivet och går fria.
juni 24th, 2008 at 0:33
Grip varje tillfälle att kanalisera missnöjet med regeringen! Var länge sen folk var så här förbannade. Ju mer borgarna fasas över detta, desto tydligare blir hyckleriet när de låter säpo övervaka oss. + i stort sett allt folkligt missnöje med regeringen är positivt. Låt oss inte vara passiva.
juni 25th, 2008 at 15:21
Pastey:
Bilden finns på http://www.rodpress.nu
juni 25th, 2008 at 16:53
Här är ju den bästa reinfeldt/andras liv-bilden:
http://acidtrunk.wordpress.com/
juni 25th, 2008 at 17:50
Är du på riktigt? Den första omgången detta var uppe på förslag var det en socialistisk regering som satt vid spakarna (S). Och dessutom drivet av en socialdemokratisk justitieminister.
Det enda Moderaterna gjorde var att ta upp det, damma av det och presentera det som sitt.
juni 25th, 2008 at 20:27
Varför bara visa missnöje emot den borgerliga regeringen? Är sossarna bättre? Näh, låt oss ta varje tillfälle i akt att kravalla emot kapitalet och staten överhuvudtaget!
juni 26th, 2008 at 1:38
zphinx
Är Petter sosse?
Är (s) socialister?
Är DU på riktigt?
juni 26th, 2008 at 12:28
Det kvittar om Petter är sosse eller ej, och det kvittar om man anser socialdemokraterna vara ett socialistiskt parti eller inte.
Faktum är att förslaget är sprunget ur lobby inom socialdemokraterna, som säkert även enligt dig inte är ett borgerligt pari.
juni 28th, 2008 at 0:20
zphinx: Jo det brukar klassas som ett borgerligt parti i det att det tillhör samma politisk niche som dom andra borgerliga partierna. Men om du menar rent populärt kan man ju kalla det ”vänster” antar jag men det i sig är irrelevant eftersom ordet inte betyder ett skit.
Dom för borgerlig politik och använder sig av borgerligt språkbruk och justifiering av sina idéer och det faktum att dom har en samling socialister i sin röstarbasis betyder inte så mycket bortom att dom har en del tradition kvar att luta sig tillbaka på.
Så din kommentar är irrelevant – speciellt eftersom socialdemokraternas beslut hade antagligen väckt lika myket ogillande från ovanstående skribent. Vi är alltså alla medvetna om det du hade att säga och det är ignen överaskande nyhet som vi valt att ignorera – det är en del av den stående diskussionen lite varstanns.
Nu är det uppe till beslut och det under borgerlig regering – vilekt enbart hade som effekt att d kanske fick större uppmärksamhet. Vad gör det?