Så hjälper marketing automation företag

Den brittiske filosofen Francis Bacon, myntade meningen ”Kunskap är makt” för ungefär 400 år sedan. Inom sälj och marknadsföring är detta definitivt sant. Den som har mest information om trender i branschen och kunders utmaningar har en enorm konkurrensfördel – men det gäller att använda informationen på ett effektivt sätt.

Digital kommunikation mot kunder handlar inte bara om att presentera företagets varor eller tjänster på ett trevligt sätt. Åtminstone inte om man vill stå ut från mängden. Genom marketing automation får ditt företag ett sätt att automatiskt generera relevant och skräddarsytt innehåll som är optimerat för att skapa långvariga kundrelationer.

Så fungerar marketing automation

I grunden handlar marketing automation, eller MA, om att samla in information om potentiella kunder och leads, via deras digitala fotspår, och sedan skräddarsy erbjudanden eller mail utifrån denna information.

Varje gång en potentiell kund fullföljer ett köp, avbryter ett köp eller klickar omkring på din hemsida, samlas denna information in. Många företag med stora marknadsföringsavdelningar har med marginell framgång försökt hitta kostnadseffektiva sätt att ta vara på detta, men idag är det med ett smart MA-system enklare än någonsin. Här är några tillfällen då MA automatiskt kan ge ökad konvertering:

  • Skicka skräddarsydda mail till kunder, baserat på deras digitala fotspår.
  • Ge kunder möjlighet att få meddelande när en vara är tillbaka i lagret igen.
  • Fånga en potentiell kund som fyllt en varukorg i din e-handel, men sedan fastnar eller hoppar av vid kassan.
  • Välkomna nya kunder med automatiserade och personliga onboarding-mail.

Det finns så klart fler sätt än så att använda MA. Kontentan är att ett smart MA-system hjälper ditt företag att ta vara på den information som redan finns, och på så sikt öka lönsamhet, kundlojalitet och synlighet.

Kan personlig kontakt verkligen skötas av en robot?

Det korta svaret är ja. MA-system är inte utformade för att sköta långa konversationer eller analysera kunders sinnesstämning, även om det verkar vara på gång det också. Det är säljarna och kundservice-medarbetarnas roll. Men MA kan hjälpa ditt företag att hitta och vinna tillbaka bortglömda kunder, välkomna nya kunder, hitta eventuella hinder i köpprocessen och mycket mer. Det bör helt enkelt ses som ett smidigt sätt att ta till vara på den information som ditt företag har.